הסדרה לדת, לפילוסופיה ולתרבות האסלאם
עורכי הסדרה
בנימין אברהמוב
פרופ' בנימין אברהמוב הוא פרופסור אמריטוס של תיאולוגיה ומיסטיקה מוסלמית באוניברסיטת בר-אילן. הוא עסק בתורותיהם של המעתזלים, הזיידים, אלגזאלי ואבן אלערבי, וכמו כן במסורתיות לעומת שכלתנות באסלאם. הפרויקט הנוכחי שלו הוא תרגום מוער לעברית של יצירתו של ר' בחיי אבן פקודה חובות הלבבות.
מבין פרסומיו ניתן לציין את הספרים הבאים:
Al-Kāsim Ibn Ibrāhīm on the Proof of God's Existence: Kitāb al-Dalīl al-Kabīr, E.J. Brill, Leiden 1990; Anthropomorphism and Interpretation of the Qurān in the Theology of al-Qāsim ibn Ibrāhīm, E.J. Brill, Leiden 1996; Islamic Theology – Traditionalism and Rationalism, Edinburgh University Press 1998; Divine Love in Islamic Mysticism, The Teachings of al-Ghazālī and al-Dabbāgh, Routledge Curzon Sufi Series, London and New York 2003; Ibn al-‛Arabī and the Sufis, Anqa Publishing, Oxford 2014; Ibn al-‛Arabī's Fuṣuṣ al-Ḥikam – An Annotated Translation of "The Bezels of Wisdom", Routledge, London and New York 2015.
מאיר בר אשר
פרופ' מאיר מ' בר-אשר, ראש החוג לשפה וספרות ערבית באוניברסיטה העברית בירושלים, הוא חוקר האסלאם הקדום. הוא מתמחה בעיקר בחקר השיעה הקדומה וכיתות שפרשו מתוכה (כגון הדת הנוציירית-עלווית) וכן עוסק בחקר הקוראן ופרשנותו וביחס הגומלין שבין אסלאם ויהדות. הוא מלמד בחוג לשפה וספרות ערבית ומכהן כראשו מאז 2001 לסירוגין. כן כיהן כראש המכון ללימודי אסיה ואפריקה באוניברסיטה העברית וכראש מכון בן צבי לחקר קהילות ישראל במזרח. הוא פרסם וערך מספר ספרים בנושאים הנזכרים וכן עשרות מאמרים.
בין פרסומיו יצוינו חיבורו על פרשנות הקוראן השיעית
Scripture and Exegesis in Early Shi'ism (1999)
וכן ספרו על הדת הנוצריית-עלווית בשיתוף עם פרופ' אריה קופסקי
The Nusayri-'Alawi Religion: An Enquiry into Its Theology and Liturgy (2002)
הוא שימש כעורכי של כתב העת "ספונות" ומשמש עתה כאחד מעורכיו של כתב העת "קתדרה".
בקרוב עתידים לראות (בהוצאת מאגנס) אור הספר האסלאם – היסטוריה, דת, תרבות וחברה שהוא מבוא מקיף על האסלאם, שאותו ערך בצוותא עם עמיתו פרופ' מאיר חטינה ואנתולוגיה של שירה, מכתמים ודברי הגות מיסטית של המיסטיקן הנודע אַבּוּ אלחֻסַיְן מַנְצוּר אלחַלַּאג', שאותה תרגם וערך בשיתוף עם ד"ר אברהם אלקיים. החיבור האחרון עתיד להופיע בהוצאת אדרא.

יוסף ינון-פנטון
פרופ' יוסף ינון-פנטון הוא בעל הקתדרה ללשון עברית ומדעי היהדות וסגן-מנהל המחלקה לערבית ולעברית באוניברסיטת סורבון פריז. אחרי למודי יהדות ב- Jews‘ College בלונדון ובישיבות, הוא השיג תואר ראשון וMA בערבית מאוניברסיטת שטרסבורג והשתלם באוניברסיטת מר יוסף בבירות. הוא הכין את הדוקטוראט שלו תחת הדרכת ג׳ורג׳ ואידה באוניברסיטת סורסון בנושא כתבי ר׳ משה אבן עזרא בערבית יהודית. עבד כעוזר מחקר ביחידת הגניזה בקמברידג' לפני שקבל הקתדרה ללשון עברית באוניברסיטת שטרסבורג. היה מרצה אורח באוניברסיטת בר-אילן, ישיבה אוניברסיטה והאוניברסיטה העברית. שדה התמחותו הוא כל הבטי התרבות היהודית בהקשר האיסלמי במיוחד בתחומי המיסטיקה והצופיות, הפילוסופיה והתיאולוגיה והמוסיקה. במקצעות אלה הוא פרסם מחקרים רבים ביניהם:
דויד מימוני, מורה הפרישות, ירושלים (תשמ“ז), יוסף אבן וקאר, יסודות הקבלה, לוס אנג‘לס, (תשס“ד), יהודה אלחריזי, כתאב אלדרר, ירושלים, (תשס“ט) (עם יהושע בלאו ויוסף יהלום). מוחמד אבן זכרי, אצילות בני ישראל והערבים, מדריד, (2016). גלות המע׳רב: קורות יהודי צפון אפריקה תחת האיסלם (בדפוס).
ספרים בסדרה
Binyamin Abrahamov
Some Sufis assert that the formal performance of the rules of a certain pillar gives rise to mystical notions and experiences. Ibn al-‘Arabī’s discussion of the five pillars is the most detailed work in comparison to other Sufis’ work which are mentioned in this treatise. In some points, he follows his Sufi predecessors. In his discussions of the five pillars, the Greatest Master appears not only as a mystic but also as a theologian and philosopher.
*
Binyamin Abrahamov is Professor Emeritus of Islamic theology and mysticism and Quranic studies at Bar Ilan University, Israel. He was the
head of the Department of Arabic and the Dean of the Faculty of Humanities. He has published books and articles on early Islamic theology, al-Ghazālī, Ibn al-‘Arabī and tradionalism and rationalism in Islam.
Perspectives, Relationships and Relativity in Ibn al-'Arabi's Thought
Binyamin Abrahamov
In the Middle Ages Muslim scholars from various fields used the system of examining issues from different points of view. Some of them emphasized the relativity of religious values and others explained problems by providing relationships between pairs of principles or entities. However, the Greatest Master Ibn al-'Arabī (d. 1240) took this methodology farther than any other Muslim scholar by employing the devices of perspectives, relationships and relativity in order to discuss religious matters. His profound thoughts regarding metaphysics, mysticism, religious law and theology are imbued with these systems to such an extent that in his view it is inconceivable to know something unless one is aware of all its aspects. According to our author, from the rational perspective God is considered transcendent but from the imaginal perspective He is immanent. Likewise, from the cosmic point of view all religions are equal but from the terrestrial point of view they are different. Moreover, his philosophy includes God, who acts by employing perspectives that pertain to Him, to the Messenger and even to the human beings. Without doubt, his system of thought was revolutionary for his time and comes very close to modern ideas.