דעת תבונות - סדרת מסות
-
האמפיתיאטרון של החכמה הנצחית / הקבלה שבבנייה החופשית
דפנא לוין
₪68.00 -
הציונות הדתית – מאין ולאן
דב שוורץ
₪48.00 – ₪68.00 למוצר זה יש מספר סוגים. ניתן לבחור את האפשרויות בעמוד המוצר -
על השתיקה
דב שוורץ ₪48.00 – ₪68.00 למוצר זה יש מספר סוגים. ניתן לבחור את האפשרויות בעמוד המוצר -
הריאליזם בציור
יגאל ורדי ₪48.00 – ₪68.00 למוצר זה יש מספר סוגים. ניתן לבחור את האפשרויות בעמוד המוצר -
מבצע!
תשומת לב – האטום של התודעה
עידו אנג׳ל ₪48.00 – ₪60.00 למוצר זה יש מספר סוגים. ניתן לבחור את האפשרויות בעמוד המוצר -
הפסיכולוגיה של הדת – הקלסיפיקציה של הדת הארכיטיפית
יגאל ורדי ₪48.00 – ₪68.00 למוצר זה יש מספר סוגים. ניתן לבחור את האפשרויות בעמוד המוצר -
מבצע!
ממשות ורוח / הרהורים
משה חלמיש ₪48.00 – ₪60.00 למוצר זה יש מספר סוגים. ניתן לבחור את האפשרויות בעמוד המוצר
עורכי הסדרה
פרופ' אבי אלקיים
תחומי המחקר הראשיים הם: תורת הקבלה בימי הביניים ובראשית העת החדשה, חקר הזרמים הקבליים בצפת במאה השש-עשרה, מחקר המשיחיות השבתאית וגלגוליה באסלאם, חקר יחסי הגומלין בין המיסטיקה היהודית והמיסטיקה האסלאמית. עומד בראש קבוצת 'דרך אברהם' לדיאלוג רוחני לשלום בין יהודים ומוסלמים. מתרגם חיבורים פילוסופיים ומיסטיים מערבית קלסית לעברית בת-ימינו, כמו גם שירה מודרנית מערבית לעברית. הקים את הוצאת אדרא עם ד"ר דפנא לוין ועורך ראשי של הסדרות בהוצאה זה.
ד״ר שועי רז
מיתר מורן
עודד מימון
פרופ' עודד מימון שימש כראש המחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת תל אביב וכיום עומד בראש קתדרת אורקל, העוסקת בביצוע מחקרים פורצי דרך בתחומים חדשים בעולם הסייבר והתודעה. לאחרונה הקים את המעבדה לתודעה ולוגיקה רכה באוניברסיטת תל אביב. החזון של המעבדה לחקר התודעה ולוגיקה רכה הוא לגשר בין העולם המדעי החומרי לעולם הרוחני באמצעות פיתוח שפה מתמטית חדשה, והרחבת העולם המדעי למרחבים שלא נידונו בו עד כה. זאת באמצעות המתמטיקה שנמצאת בשני העולמות – משתייכת למדע אך חורגת מעולם החומר. יחד עם דרכו האקדמית, עודד פעיל ומתנדב בעמותות ציבוריות (למשל כמנטור בקידום מנהיגות אתיופית בקרב צעירים), וחוקר במסעותיו להכרת העולם והים (שימש כמציל, מלח באנייה בצים, וסקיפר של סירת מפרש קטנה בחציית האוקיינוס, מבוסטון לתל אביב). עודד מימון הקים גם חברת הזנק ופיתח טכנולוגיה ייחודית של הבנת קול וטקסט, שהוטמעה בחברת ורינט. הוא סייע וייעץ לחברות וארגונים בינלאומיים במגזר העסקי והציבורי, ושימש כחבר ויו"ר דירקטוריון של חברות פרטיות וציבוריות בארץ ובעולם. מימון סייע שנים רבות לארגוני המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים ושירות הביטחון הכללי וב-2008 קיבל ציון לשבח מראש המוסד.
על הישגיו הייחודיים ועל מנהיגותו המדעית יוצאת הדופן ותכונותיו האישיות כעמית ואיש אשכולות הוענק לפרופסור עודד מימון פרס מפעל חיים מטעם האקדמיה ב 2021.
האמפיתיאטרון של החכמה הנצחית / הקבלה שבבנייה החופשית
דפנא לוין
חיבור זה עוסק בהשפעתה של הקבלה על הבנייה החופשית. הוא בוחן עד כמה טענתה של זו לקרבתה לקבלה וליהדות ככלל, נאמנה למקור, כיצד פירשה את סמליה ואת אותם מוטיבים קבליים שאימצה לחיקה, ואת האופן שבו התאימה אותם לצרכיה. לאמתו של דבר מנסה חיבור זה לברר על איזו קבלה מדובר, האם מדובר בקבלה העברית, או בקבלה הנוצרית או במה שמתכנה 'קבלה אוקולטית'.
הריאליזם בציור
יגאל ורדי
ד״ר יגאל ורדי, יליד 1953, קיבוץ משמר הנגב. סיים לימודי פסיכולוגיה קלינית ודוקטורט בפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב. מומחה בפסיכו-דיאגנוסטיקה גרפולוגית. פרסם ספרים הגותיים בתחומים שונים כגון: פסיכולוגיה, פילוסופיה, אמנות וניהול. עוסק שנים רבות באמנות הציור.
התעלומה של האורות
שועי רז
התעלומה של האורות, הוא מארג פוליפוני, רב-תרבותי ורב-דורי, האוצר בחובו שפע התבוננויות מקוריות, מעמיקות, ומרחיבות-לב בתרבות האנושית על פניה השונים, מתוך שימת-דגש על ריבוי, שוני ומגוון יצירתי והגותי מתקופות שונות, תרבויות רבות-פנים ואזורי-עולם מגוונים. כך, מציע המחבר דיון ביצירתה של המשוררת טלי לטוביצקי בזיקה למשוררת ספפו מלסבוס, ביצירתן של הפילוסופית סימון וייל והפעילה החברתית, הקרימינולוגית והמשוררת, ויקי שירן, בהשוואה לשיר מאת המשורר הניגרי זוכה פרס נובל, וולה סויינקה; סוקר את סוגיית קדושת ירושלים בשחר ימי האסלאם, עובר אל משוררים בני שושלת טאנג בסין, מבקר אצל משורר איראני בבגדאד של המאה התשיעית, מתבונן באלמנטים שטרם הוער עליהם בשירה היהודית בספרד המוסלמית והנוצרית; עומד על יחסם של הרמב"ם לבעלי החיים, עוסק בריטואלים של שתיית תה ביפן ובריטואלים של שתיית יין באסיה ובאירופה; דן במושג "האדם החופשי" באתיקה לשפינוזה; מרחיב על מרחב ההתגלות העליון בכתבי מקובלים יהודיים, מצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל; קורא בשיר הלאדינו "ארבולס" בזיקה למקורות קבליים ולשירתו של פדריקו גרסיה לורקה; מהרהר בתודעתם הקיומית של כמה וכמה הוגים ויוצרים יהודיים טרם מלחמת העולם השניה ואחריה (מסלוניקי, פריז, וינה וברלין,) אשר השואה (או עליית-הנאצים) חתומה במחשבתם, ומגיע עד לדיונים מרתקים ביצירה אמנותית בישראל בתחילת המאה העשרים-ואחת, כשבתווך עולה מכתיבתו קול אישי בלתי-משתמע בגנות אלימות, תודעה היררכית, שיעבוד ואי-שוויון; ובזכות עולם רחום וחרותני, המעמיק את יסודות השיוויון בין בני-האדם, את תפיסת החיים-ביחד, הנכונה לקבל את כל המגלמים שונות וחריגה מתרבות הרוב – דווקא משום שא ֵחרותם מרחיבה את התרבות, את הנפש והתודעה, את חיי העיּון והמעשה.
מהתעלומה של האורות קורנת אהבתו של רז לכל גילוי של פילוסופיה, מדע, שירה, מוסיקה אמנות פלסטית וזיכרון רב-תרבותי; ואמירה אופטימית ולבבית בזכות הומניזם חוצה גבולות ותרבויות. רובם המכריע של פרקי החיבור ראו אור בכתבי עת ספרותיים ואקדמיים וכמאמרים שליוו דיסקים חדשים (אהוד בנאי וברי סחרוף) או צורפו כאחרית-דבר לספרים – במהלך השנים האחרונות.
עידו אנג׳ל
עידו אנג'ל בוהדנה הוא סופר, משורר ויזם. כתב וביים לטלוויזיה, לימד קולנוע במדרשה לאמנות, הקים את "מיזנטרופ", שהיה מחללי העבודה החלוציים בעולם. זהו ספרו ה־12.
יגאל ורדי
חשיבה דתית היא תנאי הכרחי לכל תהליך אפיסטמולוגי בהכרת המציאות. חשיבה זו מתאפיינת בחיפוש אחר סיבת-הסיבות לכל המתרחש בעולם, תוך ניסיון להתחקות אחר פעולת "היד-הנעלמה" המשפיעה על עולם התופעות הנגלה לעין. לכן, כאשר הפילוסוף תלס אמר "הכל מים", הוא למעשה הציג אמירה מטפיזית-דתית בחיפוש אחר החוק הקוסמי.
האם חשיבה דתית מושתתת על חשיבה רציונלית, או שמא אנו נדרשים לקטגוריה אפיסטמולוגית אחרת ואף אי-רציונלית. לעיתים אנו נדרשים לעבור קונברסיה רוחנית לעבר חוויה מיסטית, ורק לאחר מכן לנסות לתרגם חוויה אינפבילית זאת למושגים מובנים ברשות הרבים. ידיעת המציאות איננה רק שכלתנית, אלא היא טעונה ביצרים וברגשות, וכפי שכינה זאת זיגמונד פרויד הידיעה טעונה בקתקסיס ליבידינלי.
דת ממוסדת לא יכולה להפציע ולהתגבש, אם אין תשתית אפריורית מראש. אי-אפשר להבין את אופן הפצעתן והתמסדותן של דתות שונות, בזמנים ובמקומות היסטוריים, מבלי להציג קלסיפיקציה ארכיטיפית של דתות המתקיימות בפוטנציה בתודעה האנושית. הקלסיפיקציה הארכיטיפית מבוססת על פרויקציה של מיתוסים דתיים שהאדם יצר. לכן, המסקנה המתבקשת הינה שהפסיכולוגיה של הדת מטרימה לסוציולוגיה של הדת.